Jannas knutbullar.

Bulldegen.
175gram smör
5msk kardemumma
5dl mjölk
1/2tsk salt
1dl strösocker
3 ägg
50g jäst för söta degar
14-16dl vetemjöl
Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken,kardemumman,saltet,sockret och äggen.
Låt det bli fingervarmt(37 grader)
Finfördela jästen i en bunke och tillsätt degspadet.
Vispa tills jästen löst sig.
Tillsätt sedan det mesta av mjölet och arbeta till en smidig deg.
Jäs under duk i 45min.
Fyllning.
1dl kanel
100g smör
Ta så mycket som du vill...
Ju mer smör desto mindre torra blir bullarna!
Men överdriv inte!
Dela degen i 2 delar.
Kavla ut varje bit till en ganska tunn rektangulär kaka.
Bred sedan på fyllningen och vik kakan dubbel från långsidan.
Skär cirka 18 remsor(2cm breda) av varje kaka.
Tvinna remsorna och gör en lös knut.
Lägg dom på plåt med bakplåtspapper.
Låt jäsa i 40 min med duk.
Sätt under tiden ugnen på 250grader.
Pensla sedan med ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i 8 min!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0